I september i fjor ble det kjent at Z Event Gruppen fikk nye eiere med det norske investerings-selskapet DSD Explore. Nå styrkes satsingen med investeringen i Kite kommunikasjon og event, og selskapene danner grunnlaget for vår nasjonale eventsatsing.
DSD Explore fortsetter dermed sin ambisjon om å bygge Norges mest fremoverlente event- og reiselivsselskap. Med Kite inn i familien, blir event-muskelen ytterligere styrket.
– Vi har over en lengre periode kartlagt markedet og snakket med flere selskaper, og mener vi har funnet den beste matchen med Kite og Z Event. Begge har levert gode resultater over tid og de kompletterer hverandre faglig. Vi opplever at det er en svært god kulturell kobling, hvor begge parter er motivert for å være med på en vekstreise og skape noe større sammen.
Terje Hatlen-Stokke, konsernleder i DSD Explore.
Som et ledd i denne integrasjonen, vil alle eierne i Kite re-investere i DSD Explore, og de to selskapene vil gradvis bli samlet under merkenavnet Z Event. Dette samarbeidet markerer starten på en felles merkevarebygging og utvikling av en nasjonal eventstrategi, med Z Event Oslo som drivkraften for fremtidig vekst.
– Vår strategi var opprinnelig organisk vekst på egen kjøl, men når den beste event aktøren og DSD Explore banket på døren med et norsk eierskap og nasjonal strategi, ble vi overbevist. Det er lett å se at dette er forretningsmessig riktig, med vekst i opplevelsesøkonomien, en konsentrasjon i offentlige anskaffelser og en profesjonalisering av bransjen.
Bjarne Berger, styreleder og partner i Kite.
Z Event fortsetter sin ekspansjon på flere lokasjoner i Norge. 25. januar i år ble Z Event Trondheim lansert, og Z Event Bergen vil være oppe og stå om kun kort tid. Ledelsen av det fremtidige Z Event vil være i hendene på Thomas Strandskogen som administrerende direktør, og Trude Fjærli Linge fra Kite som byråleder for Z Event Oslo.
Thomas Strandskogen har vært avstandsforelsket i Kite gjennom flere år:
– Jeg har alltid hatt stor respekt for Kite. De er strategisk sterke, profesjonelle til fingerspissene, og de er i tillegg veldig hyggelige folk som jeg har hatt lyst til å jobbe sammen med lenge. Nå blir det endelig virkelighet!
Trude Fjærli Linge gleder seg til å ta fatt på oppgaven som byråleder:
– Jeg klør i fingrene etter å komme i gang, våre to kulturer har alle muligheter for å lykkes sammen. Vi blir sterkere sammen enn hver for oss, og vi skal bygge på det beste fra begge organisasjoner. Kundene kommer til å beholde sine team som før, men jeg tror de raskt kommer til å få gleden av synergieffektene ved en samling av selskapenes ressurser og kompetanse.
DSD Explore står fast ved sitt samfunnsoppdrag om å bidra til å skape robuste, helårlige arbeidsplasser gjennom å bygge broer mellom ulike sektorer innen reiseliv og event. Med en godt etablert nasjonal tilstedeværelse, fortsetter DSD Explore å utforske nye muligheter for å styrke helårsturismen i Norge og bidra til en bærekraftig utvikling av bransjen.
Du kan lese om nyheten i Kampanje og Finansavisen.